Bredbandsbolaget suger!

Tjena!

Idag har jag ett VDSL abbonemang som Bostream levererat, i teorin ska det kunna ge 26/26Mbit men så mycket har jag inte haft, har haft ca 20/10. Tjänsten har fungerat perfekt och jag har varit mycket nöjd.

Så dimper det ner ett brev i lådan där det står (inte ordagrant):

9ggr snabbare internet!
Bredbandsbolaget har köpt bostream så nu uppgraderar vi din lina till 8Mbit

I och med att bredbandsbolaget (BBB, eller B2) köpte bostream så ska dom “uppgradera” mig till mer än hälften av den prestanda jag har idag. Inte nog med det så kommer jag vara utan internet i ca 3 veckor?!?

Vilken bra början bredbandsbolaget, jag tycker verkligen ni är ett toppenbolag!!!! För att fortsätta ge lite ljus åt bredbandsbolagets proffsiga framfart så vill dom att jag ska fortsätta betala lika mycket som tidigare (ca 400kr/mån). Jag ringde då till kundtjänst och fick prata med en tös. Jag sa att jag inte ville ha deras sunkiga ADSL abbonemang, utan ville i så fall ha deras VDSL abbonemang. Det gick inte sa hon, utan jag var först tvungen att få ADSL för att sen ev kunna uppgraderas!!! Mycket proffsigt tänkte jag och började kolla runt lite på nätet, då visar det sig att kundservice hade fel?!?? Så jag ringer igen, säger exakt samma sak då säger kundtjänstkillen, inga problem, men du blir utan bredband i 3 veckor. Det gick alltså, men det fanns en hake.

Tro nu inte att allt är frid och fröjd för att jag får tillbaka min VDSL tjänst, nädå. Bredbandsbolagets motsvarighet är bara hälften så snabb som den jag hade.

Det betyder alltså att min sida kommer vara nere i ca 3 veckor.

Be Sociable, Share!

26 thoughts on “Bredbandsbolaget suger!”

  1. Troligen får du bara 8/1, dvs en rejäl nedgradering. BBB erbjuder inte VDSL längre, men man kan få 24/1, vilket är kass om man vill skicka något från sin egen dator till någon annan.

    Hoppas dock att de kommer med en bra lösning. Annars kan du ju alltid byta till Glocalnet. 289:-/mån för 8/1.

    /Richard

  2. De sänker mig med.. har 4 fasta ip som förvinner.. jag har inte ens fått brev om det.. jag har däremot ringt och frågat dem samt mailat VD:n och undrat varför man sänker mig med 17 megabit och höjer priset. Har inte fått några svar eller någon info ifrån bbb. Helt otroligt. Hade jag inte varit beroende av fast IP hade jag bytt till något annat bolag direkt.

    Se mitt brev på http://blog.creson.com/archives/64-Brev-till-Peder-Ramel.html

  3. Även jag hade ju fast IP som och det var otroligt bra.

    Min histora slutade med att jag fick VDSL, ca 10/9 men med dynamiskt IP. Så jag köpte dyndns och kör med zoneedit. Det hela fungerar ok tror jag, för jag har inte fått nytt ip sen jag fick linan. Så länge den här siten är uppe och kör så fungerar det 🙂

  4. Jag har också drabbats av BBB:s migreringar. Utgångsläget var ett fullt fungerande 12/9mbit VDSL med fast IP. “Hej, vi på bredbandsbolaget kommer att uppgradera dig till 24mbit!”. Jag ringde deras kundtjänst och frågade vad som står på och killen förklarade läget, men att han skulle sätta upp mig så att jag får VDSL igen så snart som möjligt. Inte nog med att jag var tvungen att byta modem EN gång och krångla (dock endast ett driftavbrott på ett par dagar), jag skulle givetvis behöva byta modem två gånger.

    Ingenting händer, och jag ringer kundtjänst (efter endast 10min i kö denna gång, kl 8.30!), då visar det sig att det inte finns någon beställning på VDSL, vilket den första killen lovat. Och DESSUTOM – än värre – så kommer det att bli ett driftavbrott på 2-5 JÄVLA VECKOR när dom ska koppla in VDSL-grejorna igen. Hur svårt kan det vara att ta kabeln från ett hål och stoppa i ett annat? NEJ, den måste hänga där oinkopplad i 2-5 veckor, det är vår “underleverantörs” rutin. Jävligt bekvämt att i alla lägen kunna beskylla underleverantörer. För tydligen kan inte BBB ställa några krav på dessa?

    Summa summarum: Efter två modembyten och 2-5 veckor utan internet kommer jag förhoppningsvis att ha samma tjänst jag en gång teckande avtal på med Bostream.

    Och hur i helvete kan det ta tre dagar för deras “kundtjänst” att svara på mail!? Mail borde väl vara att föredra framför att prata med folk i telefon?

  5. Jag fick hem ett brev för någon vecka sedan där VDn beklagade sig över att övergången inte riktigt gått som dom ville. Jag fick en länk där jag kunde gå in och svara på några frågor och skriva några rader om vad jag tyckte. Kommer inte ihåg vad jag skrev nu, men jag tryckte till dom rätt bra.

  6. Jag fick också ett brev där man kunde gå in på deras websajt och uttrycka sitt missnöje respektive uppmuntran. Som tack skulle man få en film från SF-anytime. Okej, tänkte jag – bra tillfälle att testa SF-anytimes tjänst och se om man kan köra det istället för att hyra/köpa DVD. När man efter mycket lång tid har lyckats orientera sig fram till vilken film man kunde välja för BBBs gratis “tack för feed-backen” film, så visar det sig att det räcker bara till gamla TV-program och Bamse o dyl – helt värdelöst. Jag hade väntat mig att kunna få se en vettig film, inte ett gammalt TV-program!!!! Inte ens barnfilmerna var av något värde, eftersom de få filmerna de hade har jag redan köpt till min dotter.

    Nä, BBB är bara helt tragiska. Ett företag på väg till ättestupan!

  7. Exakt samma sak hände mig, hade Scream 26/26 (i verkligheten ca 20/20).

    Valde att byta till deras VDSL-tjänst. Har nu varit nerkopplad i _6_ veckor! Enligt senaste status ska det _preliminärt_ vara klart nästa vecka. Dessutom tar dom betalt under tiden. Sanslöst.

    Tänker nog byta till Chello, trots nackdelarna med dom.

  8. lol

    får du adsl så kommer du få riktigt kul, kommer tappa kontakten och så vart 10-70 min, konstant

    bbb har världens sämsta adsl och support

    skall flytta och skaffa Felia istället, Felia e fan bättre and sunkiga bbb

  9. Ja, jag har hört om BBBs problem och det är sorligt. Speciellt med tanke på vad bostream erbjöd, en absolut perfekt ADSL uppkoppling. Jag fattar inte att dom inte kunde ta lite av deras erfarenhet och kunskap när dom ändå köpte bolaget 🙄

    Jag har dock hört talas om att BBB jobbar för fullt med att lansera en VDSL2 uppkoppling som ska vara ganska grymm. Stannar man då hos BBB till det är lanserat så slipper man en ny inkopplingsavgift. Men det beror ju klart på hur pass dålig uppkopping jag får. Jag har bara 800m till min central och brukar kunna få ganska sjyssta uppkopplingar.

  10. 👿

    BBB suger verkligen. Jag blev GARANTERAD 3 veckors leveranstid, det sa de flera ggr, men idag snart fyra MÅNADER senare har jag fortfarande inte fått något bredband.

    Jag har ringt dem flera ggr i veckan o de säger alltid att de ska starta det kommande vecka men inget händer, de lovar även att kolla upp ärendet och höra av sig…¨det är fortfarande ingen av alla som sagt det som hört av sig..

    Anledningen till att jag inte får något bredband är att jag inte sagt upp min nuvarande internetleverantör. Men grejen är att jag ALDRIG haft internet ståendes i varken mitt namn eller på mitt nummer. De bara skickar runt mig hela tiden och på kundservice vet de ingenting.

    När jag fick reda på att bostadsrättsflreningen jag bor i skulle få fiberlina i november ringde jag dit o bad om att få det istället för ADSL:et som då fortfarande inte kommit. Eva som hon hette sa att hon bara skulle uppgradera mig o sen skulle det vara klart.
    Men då har kärringen SAGT UPP ABONNEMANGET istället så nu står jag på ruta 1 igen… fick göra en ny beställning.
    Å sen säger de att JAG begärt det- BULLSHIT!

    Nu har föreningen fått kablarna nedgrävda men ingen av alla lägenheter har fått något jack installerat o BBB går inte ens att få kontakt med. Vi blev lovade att fiberlinjen skulle vara klar att använda den 25 november men fortfarande har inget hänt….

    Skulle mycket hellre velat ha Com hem inkopplat i föreningen…..

  11. Majsan: Jag lider med dig. Det är verkligen den BBB som jag känner till du pratar om. MEN, den som väntar på något gott. BBBs fiber lösning är bland det bästa som går att få tag i i bredbandsdjungeln. Många har klagat på BBB men då är det oftast deras VDSL eller ADSL abbonemang. Sen får man ju 100Mbit ner och 10 upp och det är verkligen inte fy skam. Hoppas du får din lina snart.

  12. Intressant läsning!
    Jag har själv VDSL från BBB med 12/9.
    När jag flyttade från Spånga till Kungsholmen i slutet av 2005 ringde jag till BBBs kundservice och
    sa att jag ville flytta mitt abonnemang men bara om jag kunde få med mig VDSL till min nya adress.
    Först fick jag ett nej, och dom sa att jag skulle få ADSL men när jag då svarade att det inte var aktuellt gjorde dom en ny koll och vips så kunde jag få VDSL på min nya adress.
    Flytten tog 9 veckor för dem att genomföra, vilket egentligen är sjukt oacceptabelt men nu lirar det
    som vanligt och jag har full fart även på min nya adress. 1350kbit/s ner och 990kbit/s upp.

    Ser också fram emot att få uppgradera till VDSL2 under året.

    Martin

  13. Min VDSL lina har fungerat otroligt bra i många månader nu, precis som du säger är det alltid fullt blås 1300/1000 och ping tider mot gw som närmar sig 1ms. Ser verkligen fram emot VDSL2…

  14. Instämmer!!

    Jag var kund hos Bostream med ett 0,5 Mbit abonnemang. I början av förra sommaren ringde jag BBB för att bli uppgraderad till 8 Mbit. De svarade då att det skulle vara klart efter sommaren. Jag ringde efter sommaren och fick besked att det skulle vara klart inom två månader. Ringde igen efter några månader och fick beskedet innan årsskiftet. Jag har ringt ytterligare några gånger efter årsskiftet och nu säger de att de inte vet alls. Ringde senast idag till kundtjänst och då la de bara på luren mitt i samtalet. Vår Telestation är sedan två år utbyggd till högre hastighet och flera av mina grannar har snabbare abonnemang. I november ringde min närmaste granne (som inte hade bredband) till BBB och fick besked att han kunde bli uppkopplad med 8 Mbit omedelbart om han tecknade abonnemang. Att jag inte blir inkopplad handlar enbart om att jag är gammal Bostreamkund, så det är ett administrativt problem hos BBB. Jag finns i ett annat ”system”!! Om jag säger upp mitt abonnemang och tecknar ett nytt hos BBB så blir det klart direkt, men då blir jag utan bredband under flera veckor. Fullständigt hål-i-huvudet alltså. Om jag från början låtit bli att lyssna på deras lögner hade jag sedan länge varit bredbandskund hos något annat bolag. BBB är genomruttet!

    Mvh / Staffan

  15. Bredbandsbolaget har den absoluta sämsta kundvården som existerar, det spelar ingen roll att dom ibland har bästa priset lr produkten för när man väl behöver hjälp är man inte värd ett skit.

    Jag har både telia och bredbandsbolaget på två adresser, bredbandsbolagets internet fungerade inte under 4månader inte heller telefonin. När det väl fixades så fick jag ingen kompensation, räkningarna kom förståss under hela perioden.

    BBB kan dra åt helvete för att använda några väl valda ord.

  16. Alltså, ni verkar inte kunna någonting.
    BBBs övergångar till Boostreem osv kanske inte flutit på ordentligt gällande migreringar av abbonemang osv. Men tänk på att Boostreem var kört i botten pga tekniska bekymmer. IP-scoopen var tomma, pga detta kunde de inte teckna nya kunder då alla skulle ha en fast IP.
    Allt gick ner åtskilliga gånger med omfattande driftstörningar osv.

    Bredbandsbolaget slår alla vad gäller driftsäkerhet och support. Till skillnad från Telia som bara har ett formulär dom följer och löser ingenting! De informerar inte heller om serviceavgiften man får betala som är 2000:- vems felet än är. Man får betala teknikerutskicket oavsett vems fel det är.

    På BBB blir man ialla fall informerad om den avgiften, som är reduserad till 1500:- och betalas ENDAST av kunden ifall det är fel i KUNDENS UTRUSTNING. Ligger felet i modemet eller i Telestationen så betalar BBB fakturan. Till skillnad från telia som lägger fakturan på 2000:- direkt i Kundens brevlåda!

    BBB är både bättre och säkrare. Att man inte får höga hastigheter alltid beror på ledningarna osv. Det kan ingen rå för, förutom Telia, som äger ledningarna.

    SÅ, var glada för att det nedkörda BOOSTREEM inte valde att tas över av Telenor istället, för då hade ni tvingats leva med högsta hastighet 8/1 utan möjlighet ALLS till fast IP adress. och inte heller någon VDSL tjänst..

  17. Bara för att BBB är bättre än telia så betyder inte det att bbb är perfekt. BBB är den ISP som har mest klagomål hos konsumentverket så dom har sin beskärda del av problem.

    Men jag får väl lägga till att min lina fungerat mycket bra dom senaste kvartalen och jag har inget mer att klaga på utan är ganska nöjd med bredbandsbolaget just nu.

  18. Nu är det ju inte BBB så länge till heller.
    Telenor köpte inte Bostreem, det gjorde BBB.
    Jag tror dock precis som Janne F att utvecklingen kommer stagnera på *DSL- sidan pga. uppköpet.

    Telenors största konkurrenter på *DSL- tjänsterna blir nu Telia och Glocalnet.
    Ingen av dessa har någon uppmålad strategi kring att ligga i teknikens framkant.

    Jag tvivlar mer och mer på att BBB släpper sin VDSL2 tjänst under 2006.
    Peder Ramel har troligtvis fått höga avkastningskrav på sig från de norska ägarna.
    Det första han stoppar är utvecklingschefen och VDSL2.
    Den tekniken får vänta – antingen tills den blir billigare – eller tills någon konkurrent (troligtvis Telia) ser det som lägligt att börja erbjuda den.

  19. BBB suger stort! Efter att de ringt hem till oss en sen söndag och talat med min minderåriga bror för att sedan kräva att få tala med en myndig(mig)lyckats manipulera mig till ett avtal. Vilket jag bittert ångrar. Trots att de sade mig att jag redan om en vecka skulle hitta en bekräftelse i brevlådan med vidare information om tjänsten så fick jag vänta i nästan 2mån innan något alls hände. Och då fick jag ett stort paket ifrån dem däri det skulle finnas trådlös internet utrustning, något jag inte alls tackat ja till. Så jag ringde o ringde. Men aldrig fick jag det där brevet. Så jag hade beslutsångest om jag verkligen behövde deras tjänst då jag redan var “ägd” av wasadatas nät. Sedan skickar de fakturor på något jag inte ens kopplat in och använt. JA och tre månaders uppsägning innebär cirka fem månader á 320 kr plus det andra bredbandet så att säga.. Goo konsumentverket, go ARN!!
    Frågan är väl, om de tillåter oss att ha rättigheter så stora de vuxit sig.
    DIE BBB DIE!!!

  20. 20 dgr efter förfallodatum stänger bbb av din telefon samt brebandsabonnemang tills de mottagit din betalning. Inget bra alt för småbarnsföräldrar som kanske måste lappa med ekonomin imellanåt. Helt jävla ofattbart.Och inte fan drar dom av motsvarande kostnad för abonnemanget heller på nästa faktura. Jävla diktatorsfasoner. Självklart betalar man ju. Men hur många kunder stannar kvar efter en så snabb avstängning?

  21. pfff.. shit vad ni klagar utan fakta.. BARA 20 dagar efter? bbb är den enda leverantören som inte gör kreditupplysningar så det e klar dom måste stänga av abbonemang som inte betalas!!! och anledningen till att vissa inte kan få vdsl är för att man måste bo med max avstånd 1200 m från telestationen för att få en bra hastighet. plus att det inte är en spec eftertraktad tjänst så det e klart att dom få platser som finns tar slut fort. Det värsta man kan göra om man e missnöjd med bbb är att gå över till glocalnet för det e så sjukt mkt värre. Bara telia är “bättre”, om ens det.. men tänk på att det kostar dubbelt så mkt.

Leave a Reply