Problem att byta mellan Thor/Sirius, Scrambled channel

Home Forums CoolStream Problem att byta mellan Thor/Sirius, Scrambled channel

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    hawk
    Member

Hej,

Jag har köpt en Coolstream Zee och har NG-Return och Mgcamd
    Jag köpte även med en Smart Titanium sub4.

Ett problem som jag har är att emellanåt så tar det säkert en halv minut till en minut att byta mellan Thor och Astra.
    Vid de tillfällena så står det “Scrambled channel”.
    Sedan kommer kanalen oftast igång av sig själv, emellanåt måste jag byta tillbaka till Astra/Thor för att sedan gå tillbaka igen.

Jag har en vän som köpte exakt samma utrustning (Från Zulan då såklart), men han har inte samma problem.

Zulan
    Member

Vad händer med signalstyrkan nä du skiftar sat?

hawk
    Member

Både S och Q står kvar på det de brukar stå på när det fungerar.

Den enda skillnaden som jag har sett, är att en av rutorna nertill blir röd och N/A istället för grön och NET, när det inte fungerar.

mikedomain
    Member

Jag upplever också lite problem ibland, men jag vet att det beror på min router. Jag får starta om den emellanåt….

hawk
    Member

Det är antagligen routern då… Någon som har en vettig lösning på det?
    Något i routern som skulle kunna ändras?

Zulan
    Member

Hawk, vilken NG image har du? För det låter som den buggen vi hittat i 1.6

hawk
    Member

hmm,
    Jag köpte boxen av dig för ca en månad sedan… Men jag har lånat ut den just nu, eftersom jag testkör min 500HD (Som verkar fungera fint nu).
    Kan det varit 1.6 som levererades då, tro?

MVH
    Benny Andersson

Calle
    Member

Köp en ny DiSEqC-switch. Två kompisar till mej hade exakt detta problem, och båda löste sitt problem genom att inhandla nedanstående switch från Biltema.

http://www.biltema.se/sv/Kontor—Teknik/Radio-och-TV/Kablar/DiSEqC-switch-2-vags/

hawk
    Member

Hmmm, jag hoppas på imagen.
    För jag har testat sammanlagt 4 olika sorters switchar, varav den senaste som jag har nu (Som jag köpt av Zulan), är den enda som har kunnat skicka vidare både Thor och Sirius så att det fungerat.

Men biltemas har jag ju hört om innan, fast trott att de inte har kvar den “bra” sorten?

Calle
    Member

Kan ju vara värt en 50-lapp att testa… 😉

Jeppi
    Member

Hej!
    Jag är Hawks vän som köpte samtidigt som honom och nu har även jag liknande problem kan titta på en kanal i ca 2 min sen hänger sig allt ibland kommer bilden tillbaks efter en stund men ofta måste jag ta camd restart då kommer den tillbaks för ett par minuter igen.
    Jag har testat att plocka bort och köra utan DiSEqC-switchb detta gör ingen skillnad Imagen är NG-NeutrinoHD 1.50.
    Allt fungerade helt superbt i ungefär 1 månad, nu sedan 4-5 dagar går det ej att titta på tv.
    / Jesper

Zulan
    Member

Om den kommer tillbaka så kan den inte vara hängd. Det låter som ett server eller internet problem i så fall. Kontrollera att din internet lina är stabil. Du kan t.ex pinga http://www.sunet.se eller http://www.google.se. När bilden försvinner så bör även paketen i så fall försvinna. Om inte så kan det vara servern, prova att pinga den ett tag och se hur det går.

Jeppi
    Member

Jag har testat att pinga en DNS server under dagen idag och tyvärr så timar den inte ut i samband med att bilden hänger sig. Men att testa att pinga servern är ju en idé som jag inte har testat frågan är ju bara vad den har för IP det har jag inte klart för mig kan man se det ngn stans i boxen ?

Zulan
    Member

Förutsatt att du kör mgcamd så hittar du newcamd.list under /var/keys. Öppna upp den så står där vilket ip du ska pinga. Man kan ju ha problem med servern som gör att ping svarar fint men att bilden ändå hackar. Inte inte allt för ovanligt överbelastningsproblem. Men du har iallafall uteslutit internet och era linor.

Virre
    Member

Hadde liknande problem med zee och firmware 1.6. Kör mot en CCcam (2.2.1) server ( förutom att bilden kunde bli “scramblad” mitt i sänding också inte bara vid byte av satelit/program leverantör). Löste det med att köra Oscam (svn5192) i Zee boxen istället . Nu fungerar den kalas, inga hängningar eller annat.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.

Det är dina kommentarer som skapar bloggen