Mottagning!

Home Forums CoolStream Mottagning!

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    mikedomain
    Member

Hej!

Jag har lite funderingar kring signalstyrka osv. Problemen jag upplever just nu är att
    HD-kanalerna får kraftiga grafikfel.
    Det finns ju två staplar, dels SIG och den andra kommer jag inte på just nu när jag sitter på jobbet. Signalen ligger på ca 76% och den “andra” stapeln ligger mellan 50-70% beroende på transponder.

Har jag runt 50% på “andra” stapeln på en HD-kanal så får jag definitivt grafikfel. En HD-kanal som har aningen bättre upplever jag också vara mindre grafikfel på…!

Använder idag 2små diskar, en som pekar mot Thor och den andra mot Astra. Det är miniparaboler som levererades med Viasatpaket. Den ena har ett twinhuvud där jag bara använder ena, och den andra har ett singelhuvud.

Jag behöver tips på hur man förbättrar sin signalkvalité, tack.

Zulan
    Member

Jag har läst mig till att coolstream tunern är mycket känslig. Långt känsligare än dreamboxen, vilket är tur för den kan vara lite trubbig. Eftersom jag själv har ganska bra inställd parabol har jag inte märkt av det. Men folk som pekar parabolen mot sateliter längre bort säger att det fungerar bättre med coolstreamen. Men ändå är inte SNR styrkan så hög som på min dreambox. Men det det är egentligen väldigt dumt att visa signalen i %, egentligen handlar det ju om db och det är ju upp till utvecklarna att välja om de ska visa 100% signal styrka vid 14db eller vid 17db. Så egentligen säger inte det så mycket.

Min signalstyrka på Discover HD ligger 70/79, samma på BBC HD, TV4 HD har 70/86. Canal + Film HD har 71/94. Jag har inga grafikfel någonsin.

Förbättra sin signalkvalite handlar om kablar, kontakter och att ha en rätt riktad antenn. Jag har en satfinder man kan använda sig av för att finjustera signalen uppe på taket http://www.tradera.com/Konig-Satfinder-auktion_302323_115254525 Men störst skillnad gör ju en större parabol.

mikedomain
    Member

Fin förklaring, jag har beställt nya huvuden och en satfinder av dig för att se om det gör någon skillnad 🙂
    När jag satt på taket och skulle rikta in parabolerna så hade jag tanten till hjälp, och det vet vi alla hur bra det kan gå…..”Älskling, vad står den på nu?” “Vaa, vilken, jaha, jag vet inte för jag håller på med lite annat också….samtidigt”, “Hallå, jag sitter faktiskt på taket och det blåser ganska kallt”, “Ok, jaha.,…joo, den står väl på 70% KANSKE, eller vänta lite, nu blev det nåt annat” osv, osv….Dom är bra till mycket, men inte som en mänsklig SatFinder.

Zulan
    Member

Hahaha, jo, jag vet precis hur det är med tanten. Hoppas det blir bättre med tutan (satfindern). Jag har själv använt den några gånger och tycker den är kanon. Skillnaden mellan denna och exempelvis satfinder programvaran i dreamboxen jag skrivit om är att dreamboxen laggar rätt bra. Så när den visar bra mottagning har man redan paserat målet. Medans den satfindern du köpt är otroligt kvick och gör det hela ganska enkelt efter att man väl hittat rätt satellit men den biten har du redan fixat.

mikedomain
    Member

Så, parabolerna inställda och LNB:arna bytta. Inget “lagg” kvar på HD-kanalerna.

Zulan
    Member

Jag satt och kollade idol på TV4 HD igår och då såg jag faktiskt lite pixelering då och då. Vilken signalstyrka har du nu? Saken var den att efter idol så kom något annat och då försvann pixeleringen. Jag hade pausat och det kan vara därför. Dreamboxen ger pixelering när man pausar, inte alltid, men ibland. Kanske coolstreamen har samma fenomen.

Det är då inga problem att visa HD material. Kör just nu i skrivande stund en 1080 mkv fil via coolstreamen, fungerar ypperligt och bildkvaliteten är verkligen perfekt.

mikedomain
    Member

Just nu har jag 70/78% på Tv4 HD. Inga grafikfel än vad jag har kunnat se. Däremot så har jag sett att OSD:n kan flimmra ibland(på 720p läge), men det verkar vara fixat i en av dom senare uppdateringarna som bokstavligt talat “spottas ut”.

Håller precis på att installera SVN856 🙂

Zulan
    Member

Ja, det kommer tokigt många uppdateringar men det är på grund av att de släpper betor. Själva riktiga “releases” är inte riktigt lika ofta.

Jag har sett grafikfelen i 720p men det är löst i den version jag kör nu, SVN 850. Det finns även en svensk översättning för flex menyn nu, du kan ladda ner från http://www.coolstream.se.

Jag har inte hunnit testa 856, så hittar du något kul så hör av dig. Har du lyckats göra en restore av newcamd.list via scripten i flex meny? Jag lyckas inte riktigt men har nu hört att det ska gå, så jag gör kanske något fel. Blir lättare nu när scripten är på svenska.

Du har alltså bättre signalstyrka än mig nu. Kanske dags att sticka upp på taket för så kan vi inte ha det 🙂

mikedomain
    Member

Ja, eftersom det är så ofta det kommer uppdateringar så innehåller dom så väldigt lite “kul”. Dom verkar släppa en Beta så snart dom gjort en mindre förändring.
    Den svenska översättningen var bra, om än inte helt fullständig…såg att popuprutorna fortfarande var Tyska 🙂 Google translate är en vän..
    Har inte forskat alls om det går att köra backup/restore på newcamd.list, mest eftersom det är så enkelt att putta över filen via ftp:n. Allt annat väsentligt blir ju backat när man kör den vanliga backupen….kanallistor och annat.

Bättre signalstyrka än dig alltså *sträcker på sig*….jag har en bra leverantör av grejer, och du kan ju få hans nummer om du vill 😉

Zulan
    Member

Det går att backa upp och skicka tillbaka newcamd.list. Det är i den röda menyn. Fungerar perfekt.

Ja, han verkar veta vad han sysslar med din leverantör 🙂

3ultra
    Member

Hi,

sorry for my bad englisch 😉

If u have edited ur cam – configs, Settings and so on , u can save all your settings on HDD with
    Blue Button >2 reloaded flex menü > 1 > red button > “Standardsicherung”

All ur settings, cam configs, setting list, network configs and so on… will be stored on HDD (tmp/sda1/reloaded)

After updating to a new ~reloaded~ image, u can simply restore ur settings with:
    Blue Button > 2 reloaded flex menü > 1 > red button > “Wiederherstellen”

u will asked after am moment in a new Popup if the box should reboot.
    Nein = No
    Ja = yes
    nur emu = only cam (will be restartet)

Best choice Ja (reboot the box)

There are some German Popups, because the Popups will be generated from the skript who will be executet, not from the shellexec.conf.

Hope it helps 😉

greatings 3u

Zulan
    Member

Hello 3ultra and thanks for your great job! Hans, witch I’m sure you know (swedish translator guy) told me this and now updating is as easy as ever. Beating the dreambox tenfold. It can be done with the remote and it’s very conveniant with is good since you guys release new betas every other day 🙂

Zulan
    Member

Hello 3ultra and thanks for your great job! Hans, witch I’m sure you know (swedish translator guy) told me this and now updating is as easy as ever. Beating the dreambox tenfold. It can be done with the remote and it’s very conveniant with is good since you guys release new betas every other day 🙂

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.

Det är dina kommentarer som skapar bloggen