Hjälp med "backup" fil

Home Forums Dreambox Hjälp med "backup" fil

This topic contains 8 replies, has 2 voices, and was last updated by  Zulan 1 year, 6 months ago.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

padda3
    Member

Hej

Tänkte höra här om någon kan hjälpa mig..
    Jag hade en dm600pvr som åskan slog sönder…
    Innan (2012) tog jag en backup, tror jag i alla fall med flashwizard och skulle nu installer den i min “nya” dm600pvr..
    Det går inte.. boxen sparkar bakut och jag får flasha med nollmodemkabel..
    Backupen är en fw2 fil..
    Jag hoppades att all inställningar som för cardsharing (som jag hade en polare som hjälpte mig med första gången) skulle följa med över… gör det det ?
    jag har flashat i olika images av open pli, senast blev det någon Gemini från 2009.. Kan inte hitta exakt den jag hade innan åskan slog ner…
    Måste jag ha samma image i boxen när jag skickar FW2 filen ?

En sista fråga för denna gång är..
    Vad är det för skillnad på firmware och image?

Zulan
    Member

Flashwizard tar väl backup på både image och inställningar, så det behöver inte ligga något i boxen alls.

Firmware är nog mer tänkt som den mjukvara som programmeras in i hårdvaran på boxen och image handlar mer om operativet.

padda3
    Member

Helsicke….
    Vad kan det då göra att jag inte kan flasha in min backup på min den andra boxen !?
    Varje gång jag försöker lägga upp filen i boxen så hänger den sig och jag får flasha med nollmodemskabel…
    Kan inte flasha in backupen med nollmodems kabel för den tar inte fw2 fil…

padda3
    Member

Blir galen här.. Har suttit 3 dagar med skiten.. snart ger jag upp..
    Dm600pvr…
    Jag har den gamla boxen kvar med alla instälningar och image mm på..
    Jag vill ta en fullständig backup på den gärna med nollmodemskabeln då jag inte kommer åtdenna dm600pvr pga trasigt nätverksinkoppling..
    Sen vill jag koppla in min “nya” dm600pvr och köra in den backupen i den med inställningar och image mm..

Det verkar ju smått omöjligt !
    Jag har som sagt gjort en backup med flashwizard men det verkar som om att det inte funkar på dm600pvr !?

När jag använder mig av dreamup och nollmmoodemskabel så kommer det inte upp någon “backup” knapp som man så fint visar på diverse sidor där man använder sig av dreamup..

snart åker den ut genom fönstret…

padda3
    Member

Sen blir jag inte så mycket klokare på skillnaden mellan firmware och image…
    Men som du säger tror jag flashwizard gjorde en backup på båda.. ska bara slå in det i den nya boxen också..

padda3
    Member

Nu verkar det som att det lyckades skicka Fw2 filen via flashwizard ändå….
    Men den reebotar inte av sig själv..
    jag har precis valt att reboota genom att själtrycka av och välja starta om box.. men det verkar inte som att den vill starta om..
    har väntat 10 minuter nu..
    Vet att om jag bryter strömmen till boxen kommer den att bricka..och jag får börja om med nollmodemskabel…

Sen varnar systemet mig för att :
    WARNING: do not flash erase the image at the reboot, or you will lose all your settings-addons stored in.

Vet någon vad dem menar med det ?

Zulan
    Member

Provade du att bryta strömmen?

padda3
    Member

Japp.. Provade bryta strömmen men när jag satte i strömmen igen stod den bara och blinkade med både röd och grön lampa..

Zulan
    Member

Kanske har det blivit fel på imagen när den skapades.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Det är dina kommentarer som skapar bloggen