600C + 500c

Home Forums Dreambox 600C + 500c

This topic contains 12 replies, has 3 voices, and was last updated by  padda3 1 year, 11 months ago.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

fille76
    Member

Hej Zulan!

Jag har en fråga som jag skulle vara oerhört tacksam om du orkar besvara.

Jag har idag en 600-box med cardshareinställningar och köpte precis en beg. 500-box som jag tänkte sätta i ett annat rum. Kan jag på ett enkelt sätt få över inställningarna till 500.an?

Sitter via ftp och tittar runt men är osäker på vilka filer jag skall ta. Hittar ingen backup.img och misstänker även att det inte är så bra att köra på till en annan modell.

Tack för hjälpen!

fille76
    Member

Ett tillägg, jag såg att det kanske gick att göra en backup på 600.an och köra på till 500.an, men när jag använder dreamup så står det att den är inställd på “serial http mode”. Vet du hur jag inaktiverar den funktionen?

(Det fungerar att göra en backup med flashw men när jag sedan skall putta upp den till 500.an så hänger den sig efter att ha kopierat filen. Därefter måste jag köra dreamup och nollmodem för att få igång den igen.)

Zulan
    Member

Tjena Fille, det beror på en massa saker. Inte alla servrar tillåter flera konton som är på samtidigt. Vilka filer du ska flytta beror på vilken softcam du använder.

Någon image fil kommer inte fungera, det är andra drivrutiner till 600. Så allt det här med dreamup kan du lägga ner.

Men en chansning här, om du trycker på blå knapp på din 600 box så kommer förhoppningvis en “blue meny” upp. Där bör stå någonstans vilken camd du kör. Om du kan klura ut det kan vi säkert installera den camden i 500a boxen och sen flytta conf filerna.

fille76
    Member

Tack!

Jag satt och kollade på cam-version men insåg att det mesta låg i konfigfiler.

Oerhört tacksam om du orkar hjälpa mig när jag återkommer med mer info.

/Filip

Zulan
    Member

Jo, men vilken cam är det du kör, eller det har du inte klurat ut? I vilken fil har du hittat konfigurationen?

fille76
    Member

Tjena!

600.an körde med MgCamd 1.31. Jag puttade upp din Gemini_0470_DM500_max_var_12122009 till 500.an. La på MgCamd 1.31 / NewCS 1.62 (spelar det någon roll att Newcs låg med paketet?)

Nu är bara frågan vilka konfigfiler skall över? 🙂

Återigen stort tack!

Zulan
    Member

Ah, men då är det hela enkelt. Ta alla filerna i /var/keys och kopiera dom till samma ställe på 500an. Välj Mgcamd som standard cam i blå meny och så har du bild.

Egentligen är det bara newcamd.list och mg_cfg du behöver.

Nej, det gör inget att NewCS är med.

fille76
    Member

Tack för tipset. Kopierade över newcamd.list och mg_cfg till /var/keys startade om och ryckte även strömkontakten utan framgång. Jag skall fråga kortdelaren om möjligtvis han har satt en limit på en inloggad per IP eller liknande.

Zulan
    Member

Du kan ju prova att bara helt enkelt stänga av den andra boxen. Då kör du ju bara på ett konto. Vad menar du med starta om? Starade du om camen eller boxen? Du måste alltså säga till boxen att den ska använda mgcamd som default cam och starta om camen.

fille76
    Member

Hej!

Testade att stänga av den andra boxen och sätta camen till default och starta om. Tyvärr bara svart i rutan på de kodade kanalerna. Lite märkligt då jag inte hittar något annat som skall över. Boxen har en fungerande anslutning till internet och jag hittar inga inställningar som ser annorlunda ut mot den andra boxen. :-/

Zulan
    Member

Ja, det där låter skumt. Prova att uppdatera till mgcamd 1.35. Borde inte lösa problemet men har ingen annan vettig ide att prova. Du kör NAT va? Vissa servrar har reverse IP lookup och kör du boxarna direkt på nätet så har ju den andra boxen ett annat IP.

fille76
    Member

Japp, kör NAT.

Tack för tipset, jag testar 1.35 istället.

padda3
    Member

Hej.. Gammal tråd..
    har skrivit i så många trådar nu så risken är väl att man råkar skriva om sitt problem flera gånger i samma forum.. Men men..
    Jag har exakt samma problem..fast jag har 2 st dm600…
    den ena dm600 “originalboxen” har jag alla inställningar som jag skulle vilja hare över i den nya dm 600..
    Bara det att den gamla har trasigt nätveksingång.. jag kommer bara åt den genom 0-modemkabel.. med dreamup..
    Fast där finns ingen “backup knapp” som ska finnas enligt info på nätet..

Sen hör det till att jag har en gammal backup fil från originalet som är tagen med flashwizard.. (fw2 fil ) men som det blir exakt samma problem som Fille får i ovanstående exempel..

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Det är dina kommentarer som skapar bloggen